Magiczne porady

                            

Polecamy:

 

 

Czym należy kierować się przy doborze iluzjonisty i magicznego występu.

1. Wiek - iluzjonista nie może być bardzo młody. Chyba większość z organizatorów imprez zdaje sobie sprawę, że aby opanować te wszystkie triki, trzeba wiele lat ćwiczeń i ogromnie dużo pracy. Bardzo młody iluzjonista nie będzie w stanie nabyć praktyki z uwagi na wiek. Wielcy fachowcy, to na ogół ludzie, z kilkunasto lub kilkudziesięcioletnim stażem, jeśli nie iluzjonistycznym, to przynajmniej scenicznym. Iluzjonista musi być dobrym aktorem, musi umieć zagrać nie tylko twarzą czy głosem, ale i ciałem, całym sobą. Doświadczenie sceniczne jest podstawą. Iluzjonista koniecznie musi znać przynajmniej podstawy psychologii, powinien mieć doświadczenie życiowe, gdyż tylko wtedy uda mu się prowadzić nieustanną interakcję na najwyższym poziomie. Należy zawsze pamiętać, że na końcu tego pokazu jest ten najważniejszy element, którym jest widz, odbiorca naszych pokazów. To dla niego występujemy. To widz ma być zadowolony, ale do tego trzeba doświadczenia i lat pracy z ludźmi/na scenie.

2. Cena - niska cena jest pewnego rodzaju gwarancją, przede wszystkim bubla. Są, co prawda nazwiska, nie tylko w Polsce, ludzi, którzy mają mnóstwo rekwizytów, a ich pokazy w internecie wygląda na Copperfieldowskie, jednak na żywo można się tylko zawieść. Należy pamiętać, że materiał video pokazuje nieprawdę, bowiem wiele trików to triki filmowe, cięcia, ujęcia i dynamiczny montaż. W przypadku popularnych programów TV, takich jak "Mam Talent" cały efekt robią magicy, ale ci od świateł i montażu. To wielkie produkcje telewizyjne. Na żywo występy te to zaledwie 10% efektu oglądanego na ekranie. Należy zastanowić się jak działa profesjonalny rekwizyt, a jak z zestawu "Młodego Magika". Jest wielu, którzy nazywają się mistrzami iluzji, a ich występ wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Sam odpowiedz sobie na pytanie jak wygląda pokaz za kilka tysięcy, co tyle kosztuje i jaki jest efekt na końcu. Czy stać Cię na bubel za kilkaset złotych, czy lepiej nie robić nic i odłożyć na coś naprawdę wartego uwagi...? Czy ktoś za 500 zł przyjedzie na imprezę, gdy inny przed imprezą zaproponuje mu 600 zł? Pracując za kilka tysięcy masz więcej do stracenia, ale i do zyskania, dlatego należy się zastanowić na kogo postawić. Za kilka tysięcy złotych iluzjonista będzie poważniej traktował sprawę i będzie miał więcej do stracenia od Ciebie.

3. Zaplecze techniczne - należy zwrócić uwagę na reader techniczny wykonawcy/iluzjonisty, na jego wymagania. Jeśli jest niewymagający, to należy sobie zadać pytanie dlaczego! Może jest tak zdesperowany, że wystąpi wszędzie i w każdych warunkach byleby zarobić. Jeśli nie będzie wymagający od organizatora imprezy, to najprawdopodobniej tego samego będzie oczekiwał od organizatora, czyli braku profesjonalizmu i rzetelności, czyli kogoś niewymagającego! Zwróć też uwagę na jego zaplecze techniczne, czym dysponuje, co może Ci zagwarantować umową i jaka jest to jakość np. sprzętu. Naprawdę ważne jest by pracował na zawodowym sprzęcie, a nie "jakimś sprzęcie". Jeśli się nie znasz, postaraj się poczytać ale przynajmniej przedyskutuj to z nim. Są iluzjoniści, którzy używają średniej klasy sprzętu, ale dobrze go znają i wyciągają z niego wszystko, a odbiorca jest zadowolony. Musisz wybadać to sam(a).

4. Wygląd - pamiętaj, że osoba występująca na scenie powinna być odpowiednio ubrana. Niektórzy iluzjoniści występuję w zwykłych ciuchach, które organizatorzy imprez nazywają po prostu szmatami. Rozumiem, że image sceniczny to kwestia indywidualna artysty, ale jeśli nie gramy koncertu rockowego, jazzowego lub popowego, nasz wizerunek artystyczny powinien zdecydowanie kojarzyć się z magią czy iluzją, jak kto woli.

5. Człowiek - Zamawiającego imprezę teoretycznie to nie dotyczy, ale nigdy dobrym iluzjonistą nie będzie ten, kto sam szkodzi tej pięknej sztuce wyjawiając na forum, wszem i wobec jak działają te wszystkie numery, które nas tak zawsze fascynowały.   Z definicji iluzja ma oddziaływać na widza w sposób gwałtowny. Iluzjonista ma za zadanie zaskoczyć widza, a trudno będzie go zaskoczyć, gdy ludzie nazywający siebie iluzjonistami będą nagrywać filmy i ujawniać sekrety tych trików. Tacy ludzie nie wykonają pokazu na wysokim poziomie, bowiem uważają się za fachowców, więc należy liczyć się z tym, że pokaz będzie przerostem formy nad treścią, gdzie paradoksalnie treścią będzie otoczka, a formą nudny pokaz iluzji, być może na niezłym poziomie warsztatowym, ale pozbawiony tzw. filingu.  Dla organizatora imprezy, a tym bardziej dla widza najważniejsza będzie zabawa i interakcja. Z definicji osoba, która lansuje się na zdradzaniu trików ma pewnego rodzaju słabość i zdaje sobie z tego sprawę. Dlatego istnieje olbrzymie prawdopodobieństwo, że położy imprezę lub efekt końcowy będzie poniżej przeciętnej.

6. Program imprezy - O ile to możliwe, staraj się nie narzucać iluzjoniście programu. Jeśli oczywiście impreza jest charakterystyczna np medyczna, magik może i pewnie przygotuje specjalnie dla Ciebie triki związane z Twoją branżą. Jednak decyzję ostateczną pozostaw jemu. Jeśli marzy Ci się pokaz dużej iluzji z dużymi skrzyniami, a masz miejsca 2m x 1,4m na poziomie zero - podłoga, to wybacz, ale taki wykon jest niebezpieczny ze względu na bliski kontakt z publicznością, ale przede wszystkim nieatrakcyjny. Duża iluzja jest pokazem dalekiego kontaktu. Na niewielkich salach polecam niewielką iluzję sceniczną z elementami mikro-iluzji i interakcją z publicznością. Skupiłbym się przede wszystkim na trikach na wesoło, być może z małymi warsztatami.

7. Czas występu - pokaz iluzji należy zacząć wtedy, kiedy ludzie nie będą jeszcze zmęczeni ewentualnymi innymi atrakcjami. Jeśli na Twojej imprezie jest alkohol, ważnym jest aby pokaz zaczął się na tyle wcześnie, by publiczność nie była pijana. Wpływa to nie tylko na komfort pracy artysty, ale i na samą jakość występu. Pamiętaj, że alkohol działa na ośrodkowy układ nerwowy, tak więc oglądający pokaz widzowie mają ograniczoną percepcję.

Jakie oświetlenie na scenę?

Często pytacie mnie jakie oświetlenie powinno pojawić się na scenie. Drodzy koledzy po fachu. Wiadomym jest, że jeżeli zaświecicie sobie w plecy, to po pierwsze nie zobaczycie tego światła, więc niewiele Wam ono da, a jeszcze może oślepiać widzów.

Nie widząc Waszego magicznego spektaklu nie jestem Wam w stanie odpowiedzieć jak doświetliłbym Wasz wykon. Nadsyłajcie linki do filmów, a ja kiedyś wskoczę i zobaczę jak by Was doświetlić. Pamiętajcie zawsze, że widz jest najważniejszy, więc to Was ma być widać najlepiej. Możecie również pisać na facebooku!

Artur, urządzenie, o które pytałeś to w wersji PRO kosztuje 749 Euro, a różni się obudową hermetyczną, czyli jest z przeznaczeniem na zewnątrz. Osobiście nie polecam, gdyż wersja normalna poza obudową niczym się nie różni, a kosztuje 699zł.

All rights reserved ® Design Akuro Makiguchi Osaka Japan, manufactured by Krzysztof Markus Markiewicz Ostrava Czech Republic © 2008' - 2014'